
Er wordt steeds vaker aan de bel getrokken: jongens haken af. Op school, in de maatschappij, in relaties — en soms zelfs bij zichzelf. Dit probleem van jongens en problemen in onderwijs wordt steeds zichtbaarder. Psychiater Esther van Fenema heeft een artikel geschreven. Dit artikel staat in de Telegraaf. Ze zegt dat we anders naar mannelijkheid moeten kijken. We hebben een nieuwe kijk nodig. Niet zachter. Niet toxischer. Maar zinvoller.
Probleem uitval op school jongens is al 25 jaar oud.
Bij EuroCollege zeggen we dan: welkom bij het probleem dat wij al 25 jaar geleden zagen aankomen. Jongens en problemen in onderwijs zijn een uitdaging die we hier aanpakken.
Omdat er steeds meer vrouwen in het onderwijs kwamen, verdween de structuur die jongens nodig hebben. Alles moest ‘gezellig’ zijn. Wij hielden echter vast aan iets anders. Aan discipline. Aan richting. Aan karaktervorming. Niet omdat het makkelijk is — maar omdat het nodig is.
Jongens missen houvast
Van Fenema beschrijft hoe jongens zoeken naar rolmodellen. Naar een omgeving waarin hun kracht wordt aangesproken, niet onderdrukt. Maar ook niet misbruikt. Ze willen duidelijke grenzen, eerlijke feedback en mensen die hen serieus nemen. Dit is belangrijk terwijl ze zelf leren om dat ook te doen.
EuroCollege biedt structuur
Bij EuroCollege krijgen ze precies dat. Hier is geen ruimte voor vrijblijvendheid of afwachten. Jongens en problemen in onderwijs zijn bij ons prioriteit. Hier geldt: groei begint met verantwoordelijkheid nemen. We dagen jongeren uit — jongens én meiden — om zich te ontwikkelen tot sterke persoonlijkheden. En we weten: dat gebeurt niet vanzelf.
Geen klas vol woorden, maar een cultuur van daden
Waar andere scholen praten over burgerschap en studiesucces, doen wij iets anders. Wij werken met jongeren aan belangrijke zaken. Dit zijn discipline, houding, ambitie en doorzettingsvermogen. We leren dit niet alleen in theorie, maar ook in de praktijk. Onze studenten leren ondernemen, communiceren en presteren — door het te doen. Niet door er alleen over te praten. Wij leren onze studenten dat je je eigen leven kunt regisseren.
Ze krijgen dagelijks coaching. Doen praktijkopdrachten die ertoe doen. En krijgen deadlines waar ze niet onderuit komen. Zo leren ze niet alleen kennis, maar vooral: zelfsturing. De 17 regels van Napoleon Hill zijn belangrijk. Een voorbeeld is “No Pain, No Gain”. Een ander voorbeeld is “Deadline is deadline”. Deze regels zijn geen simpele uitspraken. Ze zijn dagelijkse praktijk. Lees meer over EuroCollege.
Geen baasjes, wel leiders
Wat jongeren vandaag nodig hebben, is niet meer comfort, maar meer richting. Meer structuur. Meer zingeving. Jongens willen niet klein gehouden worden — maar uitgedaagd. En precies dat doen wij. Jongens en problemen in onderwijs maken deel uit van ons dagelijks werk. In drie jaar tijd transformeren we pubers tot professionals. Niet door ze aan te passen, maar door ze te vormen.
Studenten leren falen en opstaan
Onze opleidingen zijn doordrenkt van ondernemerschap — niet alleen als vak, maar als levenshouding. Studenten leren falen en opstaan. Leiding nemen en leren luisteren. Ze leren hard werken én reflecteren. Want een leider is geen baas. Een leider is iemand die verantwoordelijkheid draagt, ook als niemand kijkt.
Rolmodellen die het voorleven
Van Fenema heeft gelijk: jongens hebben sterke voorbeeldfiguren nodig. Geen perfecte mensen, maar mensen die laten zien hoe je imperfectie omzet in kracht. Bij EuroCollege staan mannen en vrouwen voor de klas. Zij weten wat het is om te vallen en hoe je weer opstaat. Zij praten niet alleen over discipline — ze leven het voor.
En dat verschil voelen jongeren. Jongens herkennen zich in die energie. Jongens en problemen in onderwijs kunnen door de juiste begeleiding positief veranderen. Ze spiegelen zich daaraan. Ze groeien.
Wie groei wordt blij!
Wie EuroCollege kiest, zoekt geen zachtheid. Die zoekt richting. Structuur. Groei. En misschien wel: een uitdaging die ergens om gaat. En wie groet wordt blij!
Daarom keren wij terug naar onze wortels. Naar de school waar karakter ertoe doet. Waar presteren mag. Waar regels helpen, geen belemmering zijn. En waar jongeren worden aangesproken op hun kracht — niet op hun tekort.
EuroCollege: waar jongens groeien
Waar Van Fenema het probleem scherp blootlegt, biedt EuroCollege al jarenlang een oplossing. Jongens haken hier niet af. Ze staan op. Ze leren hun stem te vinden. Hun energie te sturen. Hun toekomst serieus te nemen.
En ja — bij ons mogen jongens nog gewoon man worden. Maar dan wel met karakter. Met visie. Met verantwoordelijkheid. En altijd met respect.
Wil jij niet afglijden , maar opstaan?
Ben jij (of ken jij) zo’n jongen? Iemand die niet wil afglijden, maar opstaan? Dan is EuroCollege jouw plek. Jongens en problemen in onderwijs is een uitdaging, maar bij ons kan je er iets aan doen.
Geen excuses. Geen ruis. Alleen vooruit. Kom eens naar een open dag.